Ahlan Wa Sahlan

Assalamualaikum...
Terima kasih buat pertamanya kali saya ucapkan kepada pelawat-pelawat yang sudi melawat blog saya ini. Blog ini adalah satu wasilah atau wacana buat saya untuk berkongsi ilmu pengetahuan, pengalaman saya dan melahirkan semangat kepada pembaca terutamanya tentang Bahasa Arab yang menjadi tunjang utama dalam blog saya ini. Adalah sepatutnya insan yang bergelar Muslim itu perlulah mengetahui Bahasa Arab agar dapat memahami al-Quran yg dibacanya itu. Bahasa Arab adalah bahasa al-Quran dan bahasa Syurga.
Jadi dengan harapan walaupun sedikit, blog ini akan menjadi tatapan dan medan kepada saya untuk terus memperjuangkan Bahasa Arab di bumi Malaysia. Segala komen dan buah fikiran anda amat dialu-alukan.
Selain itu saya juga akan menghidangkan dengan bermacam2 info sebagai sumber bacaan. So jgn malu jgn segan untuk melawat blog saya ini. Terima kasih.

Monday, December 1, 2008

Lelaki acuan al-quran

Lelaki acuan al-quran

ialah seorang lelaki yang
beriman Yang hatinya disaluti rasa takwa kepada
Allah s.w.t Yang sentiasa haus dengan ilmu Yang
sentiasa dahaga dengan pahala Yang solatnya
adalah maruah dirinya Yang tidak pernah takut
berkata benar Yang tidak gentar melawan nafsu

Lelaki acuan al-quran

tutur katanya: Yang tidak bermegah dengan ilmu
yang dimiliki Yang tidak bermegah dengan harta
dunia yang dicari Yang sentiasa berbuat kebaikan
kerana sifatnya penyayang. Yang mempunyai
ramai kawan dan tidak mempunyai musuh bersifat
jembalang

Lelaki acuan al-quran

menghormati ibunya: Yang sentiasa berbakti
kepada org tuanya dan keluarga Yang bakal
menjaga keharmonian rumah tangga. Yang akan
mendidik anak mendalami agama islam. Yang
mengamalkan hidup dengan kesederhanaan
kerana dunia baginya rumah sementara menunggu
akhirat.

Lelaki acuan al-quran

sentiasa bersedia
untuk agamanya: Yang hidup di bawah naungan al-
Quran dan mencontohi sifat saiyidina ali k.w.j
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara. Yang
sujudnya dengan penuh kesyukuran dengan
rahmat Allah s.w.t

Lelaki acuan al-quran

tidak pernah membazirkan masa: Yang matanya
kepenatan kerana kuat membaca. Yang suaranya
lesu kerana penat mengalun ayat al-Quran dan
berzikir. Yang tidurnya lena dengan cahaya
keimanan Yang bangun subuh dengan kesyukuran
dan rahmat Allah s.w.t Kerana sehari lagi usianya
bertambah penuh kemalangan.

Lelaki acuan al-quran

No comments: